Wednesday 18 July 2012

Mencari Redha .....

Bersyukurlah atas kurniaanNYA ........

        Kita diberi peluang untuk terus bernafas dan menikmati segala kenikmatan yang tidak ternilai seperti kesihatan, kebahagiaan dan kesenangan. Kita mampu hidup dengan aman dan damai tanpa kita rasa takut dan risau. Kita mampu berbelanja dengan duit gaji ataupun hasil titik peluh kita setiap hari. Dengan wang ringgit inilah kita membesarkan anak - anak dan nafkah buat isteri, adik beradik dan ibu bapa serta mereka yang memerlukan. Itulah tanggungjawab kita selagi kudrat mampu untuk meneruskan kehidupan ini.


       Namun ..adakah pernah anda terfikir .... BERKATkah rezekiku ini? .... Adakah sering kita bersedekah jika ada lebih ?  atau berkongsi dengan mereka yang amat memerlukan.

       Apakah kekecewaan seorang ibu atau bapa ? Masing - masing ada jawapannya sendiri. Paling penting renungkanlah secara telus...... ADAKAH ????????????

     (i)   Aku menjalankan tugas yang telah diamanahkan dengan sebaik mungkin?
   
     Sebagai seorang insan, adakalanya bila mendengar rakan - rakan tidak menjalankan tugas / kerjaya (bergantung kepada tugas masing - masing ) dengan sebaik mungkin seperti yang telah diamanahkan. Kadang - kadang aku terfikir, macamana dengan rezeki yang anda perolehi sedangkan anda tidak buat kerja yang telah diamanahkan. Jika keadaan ini berlaku kepada anak - anak anda apa perasaan anda.... Anak anda terbiar tanpa sesiapa yang membimbingnya .... Sedarlah .... kita tidak tahu apa nasib kita 10 atau 20 tahun akan datang ..... Sedarlah sebelum terlambat ...

Jalankanlah tugas dengan seikhlas dan sebaik mungkin ..agar rezeki yang kita perolehi itu berkat ...

Harapanku semoga sesiapa yang membaca ..nukilan ini ... berfikir sejenak ..adakah anda tergolong seperti yang dinyatakan di atas.....

Sama - samalah kita mengubah hidup ke arah yang DIREDHAI ..... AMIN..................








No comments:

Post a Comment