Wednesday 18 July 2012

Remaja Pewaris Negara Bangsa ....

 Teknik membaca pantas

      Memang beruntung sekiranya anda dapat menguasai kaedah  
   membaca   pantas. Membaca pantas ialah cara mengimbas poin - poin 
   penting atau kata - kata kunci dalam buku. Membaca pantas juga 
   membolehkan anda membaca pelbagai buku tanpa mengabaikan buku - 
   buku dan kerja sekolah. Membaca jambatan ILMU ......



Bagaimana caranya ?

      Apabila membaca, tumpukan mata anda di tengah - tengah muka surat. Gunakan pembaris sebagai penanda ayat di baris. Selepas membaca setiap ayat, tarik pembaris ke bawah dengan perlahan. Melalui cara ini, mata anda akan melihat setiap perkataan dan serta merta mendaftarkannya di minda. Baca secara perlahan setiap patah perkataan yang anda lihat. Teruskan pembacaan. Anda hendaklah berusaha untuk memahami apa yang terkandung dalam muka surat berkenaan dalam masa beberapa saat sahaja.

    Sentiasa bersiap sedia dengan pen dan kertas untuk mencatat poin - poin penting yang disampaikan oleh guru atau yang dibaca. Adalah dinasihatkan agar anda membuat pembacaan terlebih dahulu sebelum kelas bermula agar anda lebih faham. Kini yang amat mengecewakan para pelajar kurang dan malas membawa buku teks ke sekolah. Semua mengharapkan guru yang menyediakan.

   Berubahlah ke arah kehidupan yang lebih berdisiplin dan bermakna. Hargailah segala kemudahan dan peluang belajar yang diberikan dengan cukup selesa. Jagalah harta benda sekolah agar anda dapat belajar dengan selesa. Jangan bertindak sebagai vandalisme dan menyusahkan pihak sekolah.

     

Hargailah  segala yang telah disediakan agar hidup anda lebih diberkati ......

Wassalam.......
      

No comments:

Post a Comment